Boom vernieuwt containerpark tot een klantvriendelijk recyclagepark

zaterdag, 15 juli, 2017
Milieuschepen Kris Van Hoeck is terecht trots met de metamorfose van het containerpark.

De geplande vernieuwingswerken aan het recyclagepark van Boom gaan van start op dinsdag 1 augustus. De inwoners van Boom en Niel kunnen vanaf dan met hun gesorteerd afval terecht op een van de negen andere recyclageparken van Igean in de regio. In het voorjaar van 2018 zal een volledig nieuw recyclagepark klaar zijn om de Bomenaar te ontvangen.

Onze milieuschepen Kris Van Hoeck kondigt de vernieuwing recyclagepark aan. “De volledige  vernieuwing was noodzakelijk omdat we reeds jaren met een veroudert containerpark werkten dat niet meer voldeed aan de huidige regelgeving.”

Het park zal niet alleen een stukje groter zijn dan het huidige, het zal dankzij moderne technieken klaar zijn voor de toekomst. Zo zal er een geautomatiseerde toegangscontrole, een weegbrug en betaalterminal voorzien worden. Belangrijk om te weten is dat er een betalend en niet-betalend deel zal zijn.

Met de wagen op de weegbrug

De betalende fracties zullen voortaan gewogen worden op een weegbrug waar je met je wagen op rijdt zodat we voor iedereen op een objectieve en correcte manier de hoeveelheid afval kunnen vaststellen. Voor grofvuil en gemengd bouw- en sloopafval betalen Bomenaars vanaf dan 0,20 euro per kilo en voor kalkplaten en celbeton, grond en zuiver steenpuin 0,03 euro per kilo. Elk gezin tot drie personen krijgt jaarlijks 50 kilo gratis voor de betalende fractie, met 10 kilo extra per bijkomend gezinslid. Deze vrijstelling geldt niet voor grofvuil.

Voor deze fracties kan je gratis terecht op het recyclagepark

De meeste fracties op ons recyclagepark blijven gewoon gratis. Bovendien zijn er in de loop der jaren meer en meer fracties bijgekomen die we afzonderlijk verzamelen zodat er minder grofvuil en restafval overblijft.

Gratis fracties

metalen, papier & karton, hout, PMD, glazen flessen en bokalen, vlak glas, groenafval, boomstronken, afgedankte elektrische en elektronische toestellen, herbruikbare goederen, klein gevaarlijk afval, zuiver piepschuim, harde kunststoffen, zuivere plastic folie, plastic bloempotjes en plantentrays, textiel, autobanden, kaarsresten en kurken stoppen.

Toegang tot 9 recyclageparken in de regio

Als inwoner van Boom kan je voortaan terecht op alle recyclageparken van de regio zuid. Dit wil zeggen dat je met je gesorteerd afval terecht kunt op de recyclageparken van Aartselaar, Rumst, Boechout, Hove, Kontich, Lint, Mortsel, Ranst en Wommelgem. Ook na de heropening van het recyclagepark van Boom, zal je blijvend terecht kunnen op bovenstaande parken en krijg je dus toegang tot 10 recyclageparken in de regio.

Huis aan huis ophalen blijft behouden

We kiezen bewust om te blijven inzetten op het huis aan huis ophalen van diverse fracties zodat je hiervoor het huis niet uit moet. De timing van de ophaalbeurten vind je terug op je afvalkalender of gebruik de handige app recycle!

Volgende fracties halen we huis aan huis op:

Groente-, Fruit- en Tuinafval (witte GFT zak), huisvuil (bruine restafvalzak), papier en karton, glas, textiel en pmd (blauwe zak).

Snoeiafval en grof vuil kan worden opgehaald op afspraak.

Meer info via:

De recyclageparken