CD&V BOOM kiest voor Koning Fiets!

maandag, 4 september, 2017
CD&V BOOM kiest voor Koning Fiets!

CD&V Boom kiest volop voor de fiets en wil het vervoersmiddel de plaats geven waarop het recht heeft: als koning van de weg, ook in Boom. Kiezen voor de fiets is immers kiezen voor beweging, het klimaat, snelheid, veiligheid en de mogelijkheid om vlot contact te leggen. Geen enkel ander vervoersmiddel combineert zoveel voordelen. Om de keuze voor Koning Fiets extra kracht bij te zetten stond de Boomse CD&V afdeling maandagochtend aan de school Reuzenboom om de fietsende jeugd en ouders te belonen! Zo werden de banden van de fietsende jeugd opgepompt, de kettingen gesmeerd en kregen ze ook nog een handig fietsgadget en gezonde appel.

Fietsen wordt vaak als gevaarlijk aanzien. Niet helemaal onterecht, blijkt uit statistieken. Het risico op ernstige verwondingen per kilometer wordt voor een fietser maar liefst 23 keer hoger ingeschat dan voor een autobestuurder. 28% van de ernstig gewonden te gevolge van een verkeersongeval, zijn fietsers. Eens sterke oververtegenwoordiging. Vooral bij jonge fietsers is de tol zwaar. 35% van alle verkeersdoden op de fietst valt bij 10- tot 14-jarigen.

Vandaag neemt 1 op 4 de fiets naar school. Dat is heel wat, maar kan nog beter. Veilige ruimte voor de fiets moet het risico op een ongeval gevoelig verkleinen. De vicieuze cirkel waarin te veel (snel rijdende) auto’s in schoolomgevingen heel wat ouders, kinderen en jongeren ontmoedigen om de tweewieler te nemen op weg van en naar de school, moet doorbroken worden. De (verkeers)leefbaarheid van onze schoolbuurten moet omhoog. Maar dat kan alleen als auto’s er zoveel mogelijk geweerd worden, en de fiets zijn plaats ook daadwerkelijk opeist.

Dat CD&V Boom en JONGCD&V Boom verkeersveiligheid hoog in het vaandel draagt, bewijzen we elk jaar met onze grote sensibiliseringsactie ‘Veilig Schoolbegin’. De start van het nieuwe schooljaar grijpen we steeds opnieuw aan om mensen aan de hand van affiches bewust te maken en aan te sporen extra aandachtig te zijn in het verkeer. We roepen hen ook op om onze boodschap zelf mee te ondersteunen door de affiche op te hangen. Het is immers van groot belang verder werk te maken van de veiligheid van kinderen op weg naar school.

Daarnaast willen we ook in Boom inzetten op een belangrijke omslag van koning auto naar koning fiets. CD&V wil jonge fietsers daarom aanmoedigen. De maatschappelijke baten van fietsen zijn immers enorm: het is gezond, milieuvriendelijk en sociaal.

-          Fietsen is gezond. Een kwartier fietsen per dag vermindert de overlijdenskans van 20- tot 60-jarigen met 10%.

-          Fietsen is milieuvriendelijk, en draagt bij tot het behalen van onze klimaatdoelstellingen.

-          Fietsen is sociaal. Het stimuleert de lokale economie, is betaalbaar en laat toe makkelijk contact te leggen met fiets- en wandelgenoten.

CD&V Boom wil alle kinderen en jongeren die met de fiets naar school gaan een symbolische high five geven. CD&V-schepen Kris Van Hoeck en Vlaams parlementslid Dirk de Kort pompen banden op en smeren kettingen waar nodig. Naast deze ludieke fietscontrole krijgen de fietsers een fietslichtje, een gezond stuk fruit en een zadelkaartje met het logo van Koning Fiets.

“Als partij willen we blijven werken aan de verkeersveiligheid in onze gemeente en inzetten op meer en betere fietsinfrastructuur. Daar gaan we voor!”