Nu het Booms elektrisch deelfietsen-systeem is stopgezet, buigt de gemeenteraad zich vandaag over het bestek met daarin de lastvoorwaarden waaraan het nieuwe systeem zal moeten voldoen. “CD&V is de voortrekker van Koningfiets! Met een uitgewerkt verkeersveiligheidsplan en heel wat concrete suggesties om het de zwakke weggebruiker aangenamer en vooral veiliger te maken, kan een deelfietsensysteem voor alle Bomenaars een mooie aanvulling zijn”, vertelt Kris De Keninck.

Het vorige systeem kende maar weinig gebruikers en vertoonde vele gebreken. Reden te meer om stil te staan bij voorwaarden zoals de gebruiksvriendelijkheid, spreiding over het grondgebied en de kwaliteit van de fietsen. Het invoeren van een deelfietsensysteem kan voor velen die wonen en/of werken in Boom de ideale aanvulling zijn op het woon-werkverkeer. Trek maar eens een cirkel van zeven km rond ons treinstation en je zal verbaasd zijn hoeveel industriezones hier in vallen. Ook de Boomse scholen zullen plots een stuk sneller vanuit het treinstation bereikbaar zijn en omgekeerd. Files en CO2-uitstoot kunnen teruggedrongen worden. Voor kleine verplaatsingen zullen de deelfietsen een gemakkelijk en beter alternatief zijn voor de auto. In het vorige systeem waren er maar 4 fietsstations verspreid in onze gemeente, dit is te weinig. Zo moeten alle Boomse hotspots en wijken alvast op wandelafstand liggen van een fietsstation. Onze gemeente kent heel wat appartementsbewoners, die doorgaans geen plaats hebben om een fiets veilig en degelijk te stallen. Ook voor hen kunnen deelfietsen op wandelafstand erg handig zijn.

Als we lessen willen trekken uit het verleden, dan zal het systeem laagdrempelig en betaalbaar moeten zijn. Je fietssleutel ontvangen door een bezoekje aan het gemeentehuis, moet plaatsmaken voor een snelle en gebruiksvriendelijk app, die lastminute en terplekke geactiveerd kan worden op de smartphone. Het moet alleszins een systeem zijn dat aanlokkelijk is voor de andere gemeente in de regio, zodat zij misschien mee op de kar springen, vertelt Lucia De Wever. Het zou alleszins de bezienswaardigheden in onze gemeente en streek en stuk dichter bij de toeristen brengen.

Voor CD&V zal slimme mobiliteit in de toekomst met de fiets gebeuren!