De gemeente Boom koopt een handelspand in de Hoogstraat ter versterking van de handelskern. Boom kan daarbij rekenen op steun van Vlaams minister van Economie Hilde Crevits dankzij het investeringsfonds voor handelskernversterking. Het voormalig handelspand zal ingericht worden als winkel en pakhuis. Op die manier zijn er meer mogelijkheden om het pand opnieuw in te vullen. De gemeente kan rekenen op 500.000 euro steun van minister Crevits.

“De leegstand van handelspanden in Vlaanderen is door de coronacrisis toegenomen. We hebben een rist aan maatregelen om bedrijven te ondersteunen in deze crisis, maar staan ook lokale besturen bij in hun kernversterking. We doen dat onder andere met een investeringsfonds om innovatieve winkelconcepten te testen. Zo stimuleren we de creativiteit van ondernemers in de handelskern van onze gemeenten. De gemeente Boom maakt hier handig gebruik van en kan zo een voormalig handelspand een nieuwe invulling geven.” – Vlaams minister van Economie Hilde Crevits

Om lokale besturen te ondersteunen in het versterken van hun handelskern heeft Vlaams minister van Economie Hilde Crevits een investeringsfonds handelskernversterking opgericht. Gemeenten kunnen op die manier een pand aankopen en transformeren om zo leven in hun handelskern te brengen. De verworven panden kunnen ingezet worden om bijvoorbeeld winkelconcepten uit te testen, om starters een kans te geven een winkel te beginnen of om tijdelijke ruimtes aan te bieden als opslagplaats of afhaalpunt. Ook de omvorming tot een moderne werkplek voor kleine kmo’s of horecazaken hoort tot de mogelijkheden.

Boom koopt handelspand in de Hoogstraat
Met hulp van het investeringsfonds heeft de gemeente Boom een pand in de Hoogstraat nr. 7 aangekocht. Het gaat om een voormalig handelspand waar al enkele jaren geen activiteit meer is. Verschillende pogingen om er woongelegenheden van te maken zijn gestrand. De gemeente neemt nu zelf actie en koopt het pand aan. Minister Crevits voorziet daarbij in 500.000 euro. De totale kostprijs van de investering bedraagt 2,5 miljoen euro.

"We zijn enorm blij met de steun van Hilde Crevits om ons handelscentrum nieuw leven in te blazen. Deze steun is erg welkom en past volledig in het hele actieplan waar we aan werken ter versterking en verbetering van ons handelscentrum. Het handelspand in de Hoogstraat biedt ook heel wat mogelijkheden. Het is één van de grootste handelspanden in ons centrum en zal een dubbele functie krijgen. Er komt een winkelgedeelte en een pakhuis. Op die manier zijn de mogelijkheden voor verhuur of verkoop groter." zegt schepen voor Lokale Economie Tom Dewandelaere.